Sälekaihtimen korjaus
Jos tuntuu että sälekaihdin on rikki, niin kaihtimen vaihto voisi olla hyvä ratkaisu. Jos sälekaihtimet ovat jo nähneet parhaat päivänsä, niin voi olla ihan fiksuakin vaihtaa sälekaihtimet uusiin. Mutta jos rikkinäisenä on säätövaijeri, vetonaru tai ulkopuolinen muoviosa – sälekaihdin on todennäköisesti vielä korjauskunnossa.
Yleiset sälekaihtimen varaosat
Melkein kaikki osat sälekaihtimista ovat vaihdettavissa ja korjattavissa. Ainoastaan kun säleitä kannatteleva askelnaru katkeaa tai säleiden kääntelyn kannalta kriittiset muovipukit hajoavat, ei korjausta kannata tehdä. Sälekaihtimien uusiminen on välillä budjetille ystävällisempää.
Yleisimmät sälekaihtimen rikkoontuvat osat ovat
- puitteen läpi kulkeva säätövaijeri (säleet eivät käänny),
- pohjanasta (alalista alkaa repsottamaan),
- säätötangon muovinen pidike
- narupaalut ja -kellot sekä narut.
Kaipaako sälekaihtimesi korjausta tai etsitkö sälekaihtimen varaosia?
Soita meille ja kysyy neuvoa, vastaamme mielellämme miten olisi järkevää toimia!
Sälekaihtimen narun vaihto
Jos sälekaihtimen naru on rispaantunut ja menossa rikki, ja ehkä estää kaihtimen nostamisen, niin se on vielä mahdollista korjata kotikonstein. Mikäli taas narut ovat jo menneet poikki niin on aika hankkia uusi kaihdin.
Sälekaihtimien narujen vaihto on helppo tehdä näitä askelia
01.Uusi naru pujotetaan sälekaihtimeen vanhan narun avulla
Pienemmissä sälekaihtimissa on naru kulkee kaihtimen molemmissa päissä ja isommissa kaihtimissa kolmas naru löytyy keskeltä.Sälekaihtimen pohjassa on pohjanasta, jonka sisällä naru on kiinni solmuilla. Pohjanastan saa auki pienellä meisselillä tai esimerkiksi hakaneulalla. Seuraavaksi vedä narua ulos sen verran että pystyt työskentelemään sen kanssa. Varo kuintenkin ettei se lähde ylhäältä liikkeell. Leikkaa solmu pois ja irroita pohjanastasta.
02.Liitä uusi naru vanhaan naruun
Seuraavaksi liitämme uuden narun vanhaan naruun. Narua ei voi solmia, sillä silloin se ei mahdu reiistä. Liitos tehdään lämmittämällä sitä sytkärillä. Laita uusi ja vanha naru mahdollisimman lähelle toisiaan ja lämmitä sytkärillä. Ota liitos sormien väliin ja pyöritä narunpäät yhteen. Narut sulavat toisiinsa. Tämä vaihe voi olla haastava ja varaudu harjoittelemaan tätä muutaman kerran..
03.Narun veto sälekaihtimen läpi
Seuraavana askeleena on vetää uusi naru kaihtimen läpi. Ota vanhan narun yläpäästä kiinni ja ala vetämään narua varovasti ulospäin, jolloin uusi naru tulee vanhan tilalle. Vedä varovasti sillä uusi liitoskohta on heikko eikä se kestä nykimistä. Pidä säleitä vaakasuuntaisena, jotta naru pääsee kulkemaan rei’issä vapaasti ja auta tarvittaessa kädella uuden narun kulkua rei’issä. Se kulkee askelnarun läpi vuorotellenVähitellen saat uuden narun kaihtimen ylöreunata ulos.
Jos liitoskohta jää jotenkin jumiin, niin etsi syy ja selvitä ongelma. Jos liitos pettää, niin pujota uusi naru uudeelleen käsi säleiden läpi vanhan narun luokse ja tee liitoskohta uudelleen aikaisempien ohjeiden perusteella.
04.Leikkaa ylimääräiset pois
Naru tultua karmin läpi, voit vetää sitä reilusti alaspäin ainakin karmin puoli väliin saakka, niin että on työstövaraa. Sitten voit leikata vanhan narun pois liitoskohdasta.
05.Alareunan viimeistely
Leikkaa uusi naru poikki sälekaihtimen alta ja jätä taas työskentely varaa ainakin 15-20 senttiä. Jos otit narun pois päätynapista, pujota se nyt takaisin. Tee sitten tiukka solmu tai pari naruun. Leikkaa ylimääräinen naru solmun alta ja kiristä solmu napin sisälle.
Toista sama prosessi muihinkin naruihin.